donderdag 17 augustus 2017

Dag 22: donderdag 10 augustus 2017. Homer

Homer dankt zijn aantrekkingskracht voor toeristen vooral aan de meest zuidelijke ligging van de “bewoonde wereld” in Alaska. Vanaf hier gaan de vluchtjes naar Kodiak-eiland en Brooks Falls waar onder andere beren in de ongerepte natuur leven. Ook is het een prima uitvalsbasis voor een dagje halibut of zalm vissen en je kunt met de watertaxi naar Seldovia en andere kleine dorpen, Kachemak State Park of naar de Grewingk Glacier. We bezoeken eerst het Alaska en Islands Visitor Center, dat ons wegwijs maakt in de historie van deze streek. Mooi museum, met zelfs klaslokaaltjes voor scholen die op bezoek komen. Hier wordt verhaalt van de dieren en de mensen die in deze streek huizen. Ze tonen zelfs een heel dun regenjasje van zeehondenhuid dat van een afstandje net heel dun plastic lijkt. En het zal niemand verbazen dat hier weer een hele leuke geocache ligt.

Aan Homer grenst de Homer Spit: de pier. Hét domein van toeristen en iedereen die in de toeristenindustrie werkt. De vorige keer zijn we naar Kodiak eiland gevlogen, dit jaar wilden we graag naar Brooks Falls waar je de beren de zalmen uit de rivier ziet vissen. Bijna alle foto’s van vissende beren zijn hier genomen. Door de last-minute voorbereiding hadden we dit nog niet geboekt. Voordeel is dan wel dat je rekening kunt houden met het weer. De vlucht duurt ruimt een uur en is daarmee een behoorlijk onderdeel van de trip. Toen we gisteren in Homer aankwamen was de weersverwachting voor vandaag regen-regen-en-nog-eens-regen. Dat zou dan de eerste verregende dag van de vakantie worden. Nu vinden we regen op vakantie niet zo erg, maar als je een dagtrip voor meer dan $1000 voor 2 personen boekt, wil je zowel van de vlucht als de beren kunnen genieten. Hollands als we zijn hebben we niet geboekt. Dom natuurlijk wat we hebben (bijna) altijd geluk met het weer en in Homer blijft het de hele dag droog. We hebber er dus een dagje Homer-spit van gemaakt.

Winkeltjes kijken, even over de camping lopen om te ontdekken dat sommigen mensen wel erg low budget moeten reizen en natuurlijk naar de Salty Dawg Saloon. Het gebouw heeft vele bestemmingen gehad: treinstation, winkel, school, postkantoor, hoofdkwartier van een mijnbouwbedrijf en nog wat meer. Het stond aanvankelijk in Homer stad. Later is het door de toenmalige eigenaars verplaatst naar Homer Spit. De vuurtoren die erbij staat is eigenlijk een watertank, die op deze manier mooi gecamoufleerd is. Iedereen kent dit cafe omdat het ook in Discovery-uitzendingen te zien is geweest. Hier is jaren geleden iemand begonnen om een dollar met en boodschap in het café op te hangen. De man prikte een dollar op met de mededeling dat zijn vriend een uurtje later zou komen; de dollar was voor het drankje van zijn vriend. Sindsdien hangen bezoeker hier een dollarbiljet met boodschap op. Vier jaar geleden hing het al vol, maar nu hangt het bomvol met dollarbiljetten. Het is daarmee vooral een toeristische attractie en minder een café, hoewel je er gewoon een biertje kunt drinken. We besluiten een multi-cache te doen, om daarmee op een andere manier kennis met de Homer Spit te maken. Onoplettendheid en te snel proberen de oplossing te vinden, maakt dat we onnodig lang bezig zijn met dit tochtje. Maar eenmaal bezig willen we toch het puntje hebben en het lukt ons uiteindelijk.
Vanaf de Spit zien we ten oosten van Homer in de verte een soort van krijtrotsen en voegen die toe aan onze to do lijst. Het zuidelijkste puntje van de Spit, waar we de vorige keer veel Bald Eagles zagen, is nu het domein van wat zeemeeuwen en zeeotters. Vooral de otters zijn erg leuk om naar te kijken. Die duiken onder water om iets eetbaars te vinden dat ze daarna, rustig op de rug drijvend, oppeuzelen. Als we terug zijn van Homer Spit drinken we een biertje in de kroeg naast het hotel en we raken aan de bar aan de praat met een stel uit Las Vegas. Ze hebben hun huizen in Californië en Oregon verkocht om te genieten in Vegas waar ze nu wonen, maar wel ver van – zoals zij het noemen – de jungle van de Strip vandaan. We besluiten om in dit cafe ook een maaltijd te gebruiken, maar als ze hier ook nog een pub quiz beginnen, houden wij het snel voor gezien, Amerikaanse triviantfeitjes zijn niet onze specialiteit. Wij rijden nog even naar het eind van de geasfalteerde weg in Homer en doen nog even twee caches, waarvan een met een wandeling in een natuurpark. We proberen nog even het strand te bereiken dat er moet zijn, maar het strand is door alle eigenaren volledig afgeschermd voor buitenstaanders. Dan maar terug naar het hotel en de dag afsluiten met een drankje.